
Lars Stounbergs maleri på den censurerede udstilling ARTEC 2005
Salon Européen D’Art Contemporain, Frankrig

Katalog for udstillingen ARTEC 2005
Salon Européen D’Art Contemporain, Frankrig

Formandens indledning
Overfloden i vor tids kunst gør det umuligt at bedømme, i hvilken retning kunsten går, og vores æresgæst, Jean-Pierre Montaron, er et perfekt eksempel på nutidens mange kunstformer. Han forener elementer fra abstraktion, realisme og nyrealisme og samler alle disse indgange i et koncept, der kunne kaldes “Forglemmelsens hjemland”. De værker, der er samlet i denne udstilling, favner bredt og repræsenterer forskellige aspekter i nutidens kunst – uden udelukkelse men uden overbærenhed. Vi forsvarer et samlet koncept, der bl.a. består i at fremvise den yperste kvalitet med henblik på en ægte demokratisering af kunsten i regionen. |
Chirstian Langlois fra Det Franske Kunstakademi, konservator i Chantilly æresformand for “Kunstnernes Hus”
Udstillingen
|
Udstillingen af nutidskunst, ARTEC, har eksisteret siden 1992. Hvert år samles her 100-200 værker fra hele Europa omkring en æresgæst. Værkerne bliver udvalgt af en jury, der består af repræsentanter for kunstverdenen, akademimedlemmer, Kunstnere, kunstgallerier, journalister og folkevalgte. Der uddeles en pris fra juryen, en pris fra det administrative råd for Loir-et-Cher samt en pris fra offentligheden.
3
|
|

Lars STOUNBERG Asylgade 18, 1. tv DK-8300 Odder Danemark
|
Temp d’automne |
Lars Stounberg er efterkommer af en række berømte kunstnere, herunder Christian Zacho og Peder Mønsted. Han har bl.a. arbejdet i kunstneren A. Khan-Leonhards Atelier. Som maler og reklamemand har han modtaget talrige priser og anerkendelser i både Danmark og Frankrig (2 guldpriser i internationale udstillinger). Hans kunst har ført ham til mange lande; bl.a. blev han modtaget på “World Festival of Art on Paper” i Slovenien. |
|
Uanset om motivet er et dækket bord eller efterårets løvvækst, placerer hans akrylmalerier beskueren midt i begivenheden. Han rører ved vores sanser, idet han tvinger os til at føle på hans måde og se fra hans synsvinkel. |
|